петък, 6 март 2009 г.

Образователната система в България

Образователната система в България

За всеки човек в България е важно да има образование, за да успее да направи каквато и да е кариера.
В нашата страна всеки с желание да учи, има право и може да го направи в най-близкото училище.

Но коя е най-съществената задача на образованието, като част от живота на хората?

Основната цел на училищното образование е, първо, да запазва и развива детския творчески порив така, че всяко дете да живее пълноценно и придобива с радост допълнителни знания и умения, да формира самостоятелно-мислещи и социално отговорни личности, които проявяват значителен обществен ангажимент.

Образователната система сама по себе си представлява множество от елементи на национално ниво, чиято функция е да създава или помага на индивидите да повишават своите знания. Системата е система, защото има един силен скрепителен елемент - целите й - и ясни принципи за взаимодеиствие между елементите й. Системата разполага със структури и ресурси, и е регулирана от правила. От нея се очакват добри условия за учене; гаранции и доказателства за качеството й; и прилежна финансова отчетност.

Българската образователна система, както всяко нещо си има предимства и недостатъци. Друг е въпроса, че би трябвало предимствата да преобладават над недостатъците.
Предимствата на българското училище са, че обучението до 12 клас е безплатно, а учениците получават добър тласък за бъдещи успехи. Що се отнася до учебниците, в някои училища те са осигурени, а в други - учениците трябва да си ги купуват сами.
Друга положителна страна на нашата образователна система, е това че всеки, който има отличен успех, получава стипендия дори след 8 клас, което е голям плюс за учениците и им дава стимул да продължават да учат усилено.
Необходимостта от матурите може да се разглежда като следствие от острата нужда от реформи в образователната система - например въвеждането на ред в хаоса, породен от ежегодната смяна на учебни програми и учебници.
По този начин матурите могат да бъдат посочени в качеството си на началния тласък на дългоочакваните промени в образователната система.Държавният зрелостен изпит ще изравни оценките във всички райони на страната и ще изключи субективизма при оценяването.
Именно това са първите стъпки за уеднаквяването на критериите в образователната система - учениците да получат обективна оценка на своите знания.
Очевидно е, че матурите са необходимост, тъй като образованието се променя.
Българските висши училища също имат положителен принос в развитието на младите хора, те дават голям тласък за кариера в различни професионални сфери. В България може да се изучава всичко - изкуство или наука, и се отварят врати за желаещите да успеят както в страната, така и по целия свят, като им се предоставя възможност да се изявяват и да показват своите способности. За това е важно образованието и в нашата малка страна, то е достъпно за всеки, който желае да преуспее.
Образователната система в нашата страна, обаче си има и своите недостатъци, и те са, че всеки, който има възможност, може да си купи образование. Много често, обаче се случва така, че млади хора нямат възможност да си позволят необходимото образование и така се пропилява талантът им за развитие.
Целите на образователната система дават общата посока на движение на съвременното средно образование. Както посочва Жак Делор, "Ако искаме да успее в тази цел, образованието трябва да бъде организирано около четири фундаментални типа обучение, които в течение на живота на всеки да служат като стълбове на знанието: да се научим да знаем, което означава да овладеем способността да разбираме; да се научим да правим, така че да успяваме да бъдем градивни при всякакви условия; да се научим да живеем заедно, така че да участваме и да сътрудничим с останалите хора във всички човешки дейности; да се научим да бъдем, а това означава да се движим напред и се обуславя от предишните три принципа".